Trentels on the road in the USA

Memphis, Graceland & Gibson gitaar fabriek

Maandag vertrokken we vanuit Nashville richting Memphis. Het was een rit van 3,5 uur maar we deden er zo'n 5 uur over, omdat we binnendoor reden. Onderweg kwamen we in een bos nog een hert tegen, en ook langs de weg zagen we een hertje, en een aantal dode wasberen.

In Memphis aangekomen, zagen we al dat het maar een heel klein plaatsje was. En ook daar zagen we weer overal in de buurt van ons motel, fastfood-restaurants. We zaten iets verder van het centrum vandaan.

's Avonds gingen we op zoek naar de hoofdstraat. Daar schenen allemaal restaurantjes te zijn. We hadden hem vrij snel gevonden, het was haast de enige hoofdstraat in Memphis. Het stortregende alleen heel erg hard toen we aankwamen.

De straat was helemaal versierd met neon borden met de bar/restaurant-namen, en winkelnamen erop. Ook hoorde je overal veel muziek en gaf het een gezellig sfeertje. We hebben in een BB King's Blues club gegeten. Met Blues muziek op de achtergrond van een live bandje. De bediening was niet zo vriendelijk, maar het eten was er wel lekker!

Nadat we klaar waren zijn we nog even de straat doorgelopen, en daarna maar terug naar het motel. Die was wel goed beveiligd met een hek eromheen, want Memphis is niet zo'n hele veilig stad.

Het ontbijt was weer heel simpel met papieren bordjes, bekers en plastic bestek, maar wel ietsjes uitgebreider dan bij het motel ervoor :)

Dinsdag gingen we 's ochtends eerst naar Graceland, het huis van Elvis Presley. We werden met shuttle busjes naar het huis gebracht, omdat we over een drukke weg moesten. Gelukkig was het nog niet zo druk, dat scheelde weer, het schijnt er normaal echt topdrukte te zijn met hele lange wachttijden.

We kregen allemaal een headset, waarmee we onze eigen rondleiding kregen. Zo gingen we door het hele huis en tuin heen, inclusief zijn graf en die van zijn familie. Het was erg mooi om te zien allemaal, hoe hij geleefd heeft. We kunnen in ieder geval zeggen dat we er geweest zijn!

Daarna gingen we door naar de Gibson gitaar fabriek. Daar kregen we een rondleiding door de fabriek. Echt bizar hoeveel handwerk het allemaal is, en hoe precies werk het is. Binnen 3 weken hebben ze een hele gitaar gemaakt en kan hij verstuurd worden naar de retailers. Ook viel het ons op dat er heel weinig bescherming is qua mondkapjes enzo. Niemand droeg er mondkapjes.

We liepen toen we klaar waren nog even door de stad, maar het bleek echt helemaal niets te zijn behalve die straat met die bezienswaardigheden zoals de Gibson fabriek en Rock n' Roll museum enzo, en de hoofdstraat met café's en restaurants. We kwamen nog een restaurantje tegen in een van de straatjes, Friday's. Een soort luxe versie van fastfood restaurants. Daar hebben we geluncht, en daarna zijn we maar naar de Mississippi rivier gelopen, dat was daar ook in de buurt.

Omdat we nog heel veel tijd over hadden, zijn we nog een rondje gaan lopen, en kwamen we uit bij een punt waar een shuttle busje ging naar The Sun studio's, de studio waar de muziek van Elvis Presley is opgenomen. Ed en Thom hebben daar een tour gedaan. Verderop was er nog een gitaarwinkel waar Thom zich nog kon uitleven.

Terwijl we daar waren, zagen we alleen dat het buiten ineens gigantisch hard ging stortregenen. Zulke harde regen heb je in Nederland niet. Helaas moesten we wel op een bepaalde tijd weer terug zijn bij dat punt waar we door het shuttlebusje werden afgezet, en ook weer opgehaald, anders moesten we nog een uur langer wachten. En zo bruizend was het centrum nou ook weer niet, dat we ons er nóg een uur konden vermaken :P Dus zo gingen wij door de stromende regen, een sprint trekken. Het was maar een halve straat door lopen/rennen, maar het leek net alsof we hadden gezwommen met kleren aan. We waren binnen een paar seconden al zeiknat! Wel was de afvoer op de straten heel goed. Er kon veel water afgevoerd worden door de putten, zodat de straat niet overstroomde. Al moesten we wel door veel plassen water rennen, maar met slippers was dat geen probleem. Gelukkig konden we dus een gratis lift krijgen met de shuttle bus, dat scheelde enorm veel lopen door de stromende regen. Het leek niet op te houden. Omdat we 's middags al veel hadden gegeten, hoefden we toch niet meer de deur uit, dus we zijn even naar een supermarkt (Aldi :P) gereden, wat kleine hapjes gehaald, en hebben in het motel gegeten.

Nu zijn we in New Orleans aangekomen in een eigen huisje, van een particuliere eigenaar. Daar verblijven we 3 nachten. De rit van Memphis naar New Orleans was ruim 6 uur, en het was op sommige stukken wel mooie omgeving. We zagen wat herten langs de weg, en een vos. Ook kwamen we langs een soort moeras achtig gebied, wat echt waanzinnig mooi was!

Morgen komt er een nieuwe update.